Wat als de start van je thema anders verloopt,
dan je had bedacht?
Helemaal klaar was ik ervoor. Leuk openingsverhaal bedacht over een avontuur met mijn fiets. Ouders gevraagd om oude fietsen, zodat we die konden onderzoeken, nou ja, eigenlijk slopen in de klas. En aan ze gevraagd of ze het nieuwe thema geheim wilden houden.
”Juf juf, we gaan het over de fiets hebben hè!”
En dan is het maandag. In de middag zou het dan zover zijn, de opening van het thema. ’s Morgens komen de kinderen enthousiast de klas binnen en ik begroet ze bij de deur. Ik vraag ze of ze fijne vrije dagen hebben gehad en geef ze een klodder handgel. En dan komt Thomas binnen, zijn jas nog aan. “juf juf, we gaan het over de fiets hebben hè!”. Ja, roept Thijs: ”de fiets van mijn zus mag mee naar school.” Isa vraagt of we het echt over de fiets gaan hebben. “Uh ja”, antwoord ik, iets teleurgesteld. Daar gaat mijn plan voor een avontuurlijk opening.
De hele klas is in rep en roer. Allerlei verhalen over fietsen; ik heb een roze, mijn banden zijn blauw, ik heb net een nieuwe fiets gekregen, ik ben met de fiets. De dag rustig met stil lezen beginnen, zit er vandaag niet in. Niet alleen de opening van mijn thema loopt anders, mijn hele dag gaat er anders uit zien.
Betrokkenheid creëren.
Bij het starten van een nieuw thema, gaat het om betrokkenheid creëren bij de kinderen. De nieuwsgierigheid van de kinderen wakker maken. Nou de kinderen zaten vol verhalen. Niet zoals ik het bedacht had en zeker niet op het moment dat ik het gepland had. Ze staan aan en daar gaat het om.
Wat nu?
Hun enthousiasme blussen, door te zeggen; “Ja, we gaan het over de fiets hebben, alleen niet nu. Vanmiddag praten we hier over verder”, vond ik een dooddoener. Ik heb er voor gekozen het leesmoment te laten vervallen. In hun groepje hebben ze gepraat over hun fiets en hun avonturen. Tot slot, heb ik ook mijn avontuur nog kunnen vertellen.
Toch een fantastische start van een fantastisch thema.
De mooiste leermomenten
Of jij je thema opent met:
· een brief waarin hulp gevraagd wordt,
· je te verkleden als…,
· het vertellen van een spannende ervaring of,
· de kinderen hun ervaringen te laten vertellen over het onderwerp,
waar het om gaat, is dat de kinderen nieuwsgierig worden, zin hebben in het thema.
Wanneer jij luistert naar de kinderen, daarop aansluit, doorvraagt
en je planning durft los te laten, ontstaan de mooiste leermomenten.
Vind jij het nog lastig om de controle los te laten? Wil je leren hoe je het eigenaarschap van jouw kinderen kunt vergroten? Kijk dan eens naar de trainingen van Het Kleine Avontuur!