Thema carnaval
Carnaval en vooral de plaatselijke optocht zorgen in het zuiden van het land jaarlijks voor een groot en gezellig evenement. Dat die optocht gebaseerd is op actualiteiten en een manier is om indrukwekkende zaken te verwerken, is niet bij iedereen bekend.
De optocht draait vooral om wagens en carnavalsgroepen die een boodschap uitdragen. Als je goed kijkt, zie je actualiteiten voorbijkomen. Vaak een uithaal naar de (wereld-) politiek. Een mooie verwerking van een betekenisvol onderwerp. Tenminste, als je goed kijkt…
Parade als creatieve verwerkingsvorm
Hoe leuk is het om tijdens het thema carnaval op school (of thuis) aan de slag te gaan met dit fenomeen. In dit blog neem ik je mee in de stappen die je kunt zetten om tot de creatieve verwerkingsvorm “Parade” te komen. We gaan op onderzoek uit en presenteren onze creatieve verwerking met een eigen wagen in een parade. Doe je mee?
Doorloop de stappen van onderzoekend leren:
Introduceer
Stel de kinderen deze vraag en laat ze onderzoeken wat ze willen presenteren: “Wat heeft afgelopen jaar indruk op jou gemaakt?”
1: Brainstorm
Laat kinderen alleen of samen brainstormen waar ze aan denken. Wat maakte indruk? Hoe kwam dat? Waar had dat mee te maken? Was het privé of iets uit de actualiteiten? Deze vraag kan veel losmaken. Bespreek dit met de klas. Wil je het beperken tot actualiteiten? Of laat je het onderwerp volkomen vrij?
2: Mindmappen
Welke onderwerpen hebben nog meer te maken met jouw hoofdonderwerp? Wat weet je er al van? Groepeer deze voorkennis, zoek nieuwe kennis erbij en vul aan. Roept dit leervragen op? Noteer ze. Wat wil je laten zien in de optocht, in jouw wagen?
3. Creatief verwerken
Welke beelden komen in je op? Zijn ze grappig of vertellen ze juist een verhaal? En kun je ze verwerken in een carnavalswagen? Vul je brainstorm aan.
4. Ontwerpen
Maak een schets van je wagen. Welke elementen moeten er in? Wat wil je uitbeelden? Is extra tekst of een pakkende leus nodig? Als basis gebruiken we een schoendoos. Hoe krijgen we die aan het rijden? Wat heb je verder nog nodig? Verzamel je spullen en ga aan de slag.
5. Onderzoeken
Wil je meer achtergrondkennis verwerken in je wagen? Welke vragen heb je? Ga op zoek naar antwoorden en zorg voor extra informatie bij je wagen. Kun je een leuke manier bedenken om ook die informatie in of rondom je wagen te presenteren?
6. Presenteer in een optocht
Natuurlijk moet er een parade komen. Organiseer je parade op school of thuis met je broers en zussen. Of heb lef en trek je stoute schoenen aan en ga alleen met je wagen de straat op. Veel plezier!
Inspiratie voor onderzoekend leren
Lees dit artikel en bekijk de filmpjes om te zien hoe anderen onderzoekend en ontwerpend leren combineren door creatief kennis te verwerken in een parade. Klik hier voor het volledige artikel
Veel plezier met jullie optocht! Als je foto’s maakt, deel ze vooral op social media en tag ons erbij.
Wij kijken graag mee: @hetkleineavontuur
Alaaf!!!