Trainingen DrieLab - Spelend Leren

Spelend, thematiserend en onderzoekend leren in groep 3

  • Wil je in groep 3 meer spelend en onderzoekend leren?
  • En in de middag samen met je klas thematisch werken?
  • Een themahoek samen inrichten met een boeiend circuit?
  • Aan de slag met leervragen en onderzoeksdialogen?
  • Ruimte geven aan eigen inbreng en de betrokkenheid volgen?
  • En wil je dit laten lukken in een bomvolle agenda en klas?
  • Dan is deze training iets voor jou!

Wat houdt deze training in?

De training Spelend Leren in groep 3 verdelen we over drie dagdelen van 2 tot 2,5 uur per keer. Vaak in middagen na schooltijd. We organiseren open trainingen op diverse locaties in Nederland en België en geven teamtrainingen op je eigen school. Zie onze trainagenda voor locaties in jouw regio.


In deze training leer je aan te sluiten bij de leerbehoeften van het jonge kind tot 7 jaar: spelend en handelend leren.
We gaan aan de slag met thema’s die leiden tot betrokkenheid. Je leert je thema’s deels voor te bereiden en met de klas verder te onderzoeken en op te bouwen. We kijken naar de doelen die je in de ochtend aanbiedt, om deze in de middag te vertalen naar betekenisvolle activiteiten in de spelhoek en een circuit. En we verrijken het spel met spelwendingen, onderzoekend en ontwerpend leren (KleuterLab).

Is dit waar je naar op zoek bent? Sluit dan aan bij deze praktische training. Samen bereiden we je praktijk voor en reflecteren we op onze ervaringen. Inspirerend, actief en verrijkend voor jou en je klas.

Doelgroep:

De training DrieLab is bedoeld voor:

  • Leerkrachten van groep 3
  • Onderwijsondersteunend personeel in de onderbouw
  • Er is geen specifieke vooropleiding nodig om deel te kunnen nemen. 


Heb je een specifieke doelgroep (plusklas, ZMLK etc) of ben je ondersteunend personeel? Vraag ons dan vooraf om advies.

Studiebelasting en materialen:

  • Aan deze training zijn geen zelfstudie uren verbonden.
  • Je ontvangt wel praktijkopdrachten. Vrijblijvend, maar zeker aan te raden voor betere opbrengsten.
  • Je ontvangt toegang tot een beveiligd digitaal prikbord (Padlet) voor je eigen portfolio. 
  • Je ontvangt van de trainer voorbereidingsformulieren, handige posters en hand-outs van de training.

Je bent niet verplicht materialen aan te schaffen. 
Wel kun je het jezelf lekker makkelijk maken door onze download thema’s van DrieLab te bekijken in onze webwinkel. Zij bieden alvast inspiratie bij het opzetten van een leuk thema in je groep.

Wat heb je geleerd na deze training:

  • Je weet dat kinderen tot ca. 7 jaar vallen onder ‘het jonge kind’ qua breinfase en een grote spelbehoefte hebben.
  • Je kunt boeiende thema’s bedenken en deze zo openen dat ze direct tot nieuwsgierigheid leiden.
  • Je kunt met kinderen een spelhoek opbouwen en het eigenaarschap en betrokkenheid vergroten.
  • Je kunt de onderzoekscyclus inzetten als basis van thematiseren, onderzoeken, ontwerpen en uitdagen.
  • Je weet welke leerkrachtvaardigheden horen bij iedere onderzoeksfase.
  • Je kunt speelleergesprekken inzetten om de spelkwaliteit te verbeteren, te verrijken en te evalueren.
  • Je kunt speelleergesprekken inzetten om onderzoeks- en ontwerpvaardigheden te oefenen, begeleiden en evalueren.
  • Je weet hoe je spel verdieping kunt geven met ontwerpuitdagingen, spelwendingen en het uitpluizen van leervragen.
  • Je kunt een betekenisvol spelcircuit vullen dat spel, thematiseren en onderzoeken ondersteund.
  • Je kunt rekenen, schrijven, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, lezen verweven met activiteiten in de spelhoek en het spelcircuit.
  • Je kunt de fasen van ontwerpend leren begeleiden, waarbij je aandacht schenkt aan de executieve vaardigheden.
  • Je weet hoe je met collega’s een thema en boeiende verhaallijn kunt voorbereiden, zonder het dicht te timmeren.
  • Je kunt leren zichtbaar maken met een brainstorm, woordweb, onderzoeksmuur en presentaties.
  • Hoe je leerdoelen per themaperiode kunt observeren in spel en spelcircuit.
  • Je kunt spel en onderzoek samen met de kinderen evalueren.

Na afloop van een teamtraining van meerdere bijeenkomsten kunnen deelnemers een certificaat opvragen bij de trainer.

Waar en in welke vorm kan ik deze training volgen?

Open trainingen Spelend leren in groep 3

We geven open trainingen door heel Nederland en soms ook in België. Dit doen we het hele jaar bij gastscholen die hun deuren voor ons openen. Wil je je individueel specialiseren? Samen met collega’s van andere scholen de kneepjes van het vak leren kennen? Kies je regio en de training die je wilt volgen en kijk waar je kunt aansluiten. 

open training
online training

Online training Spelend leren in groep 3

Wil je liever een training online volgen? Dat kan! Regelmatig plannen we een nieuwe online training in. Deze volg je tegelijk met een groep professionals via Zoom. Er is veel ruimte voor het stellen van vragen en interactie. Je krijgt praktijkopdrachten, hand-outs en handige (digitale) materialen na iedere module. Je krijgt toegang tot een online prikbord om de ontwikkeling van anderen te volgen en we reflecteren op je praktijk. De inhoud is gelijk aan de ‘live’ trainingen en je wordt begeleid door een vaste trainer.

Teamtraining Spelend leren in groep 3

Wil je een training op maat met je eigen team of onderbouwbouw volgen? Neem dan vooral contact op voor de mogelijkheden. We bellen of Zoomen om kennis te maken en jullie beginsituatie en wensen in kaart te brengen. Vervolgens stellen we een offerte op. Jullie krijgen een trainer toegewezen met wie je data gaat prikken. En dan: aan de slag! 

Interesse? Neem contact op via: info@hetkleineavontuur.nl

teamtraining2

Belangrijke informatie: