Onderzoekend en begrijpend lezen tijdens wereldoriëntatie met JuniorLab

Rijke leesbronnen koppelen aan JuniorLab

JuniorLab is een methode wereldoriëntatie die leerlingen in staat stelt om op een onderzoekende manier te leren over de wereld: geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en mens en maatschappij. Deze aanpak stimuleert de nieuwsgierigheid en helpt leerlingen om middels verdiepend en begrijpend lezen antwoorden te verzamelen op hun leervragen. Dit vraagt om betrouwbare leesbronnen en een variatie aan leesteksten: voorleesverhalen, leesboeken, prentenboeken en informatieve boeken en video’s.

De Canon van Nederland heeft deze leesbronnen voor jullie verzameld in een handig overzicht per tijdvak. Verderop in dit blog lees je meer hierover.

Verdiepend en begrijpend lezen tijdens wereldoriëntatie

Bij JuniorLab leren leerlingen over verschillende onderwerpen, waaronder geschiedenis. In vaste fasen voeren kinderen een onderzoek uit. Ze worden eerst geprikkeld met een opening. Vervolgens wordt voorkennis opgehaald en worden leervragen bedacht. Daarna gaan kinderen op zoek naar antwoorden. Hiervoor leren ze technieken om tot leren leren te komen. Bijvoorbeeld door aantekeningen te maken, verdiepend te lezen en samen te vatten. Ze verklaren woorden en gaan met elkaar in gesprek over teksten. Deze manier van lezen stelt leerlingen in staat om verbanden te leggen, vragen te stellen en kritisch na te denken over de informatie die ze lezen.

Door gebruik te maken van betrouwbare geschiedenisboeken kunnen leerlingen zich verdiepen in verschillende tijdperken en historische gebeurtenissen. Ze kunnen analyseren, interpreteren en conclusies trekken op basis van de informatie die ze hebben verzameld. Dit helpt hen niet alleen om hun leesvaardigheid te verbeteren, maar ook om hun kennis en begrip van de geschiedenis te vergroten.

Belang van betrouwbare leesbronnen in het basisonderwijs

Het gebruik van betrouwbare leesbronnen in het basisonderwijs is van groot belang. Leerlingen en ook de leerkracht moeten kunnen vertrouwen op de informatie die ze lezen om een goed begrip van de geschiedenis te krijgen. Door gebruik te maken van geschiedenisboeken die zijn geschreven door gerenommeerde auteurs en uitgevers, kunnen leerlingen er zeker van zijn dat de informatie betrouwbaar en accuraat is.

Daarnaast helpt deze werkwijze leerlingen om kritisch te denken en bronnen te evalueren. Ze leren het verschil tussen feiten en meningen te herkennen en kunnen informatie analyseren en interpreteren. Dit zijn belangrijke vaardigheden die ze kunnen toepassen in andere vakgebieden en in hun dagelijkse leven.

Handige bronnenlijst van geschiedenisboeken per tijdperk

Om leerkrachten en leerlingen te helpen bij het vinden van geschikte geschiedenisboeken, heeft de Canon van Nederland een handige bronnenlijst samengesteld per tijdperk. Deze lijst bevat boeken die geschikt zijn voor verschillende leeftijden en leesniveaus. Door deze lijst te raadplegen, kunnen leerkrachten en leerlingen gemakkelijk geschikte leesmaterialen vinden om hun kennis van de geschiedenis te vergroten. Wij adviseren deze lijst ook altijd tijdens onze trainingen JuniorLab.

Uiteraard is het belangrijk om als leerkracht altijd te kijken naar de leeftijd en het leesniveau van de leerlingen bij het kiezen van geschikte boeken.

Hier vind je de bronnenlijst van de Canon van Nederland: klik hier

Leer begeleiden bij onderzoekend leren met JuniorLab

Wil je weten hoe je onderzoekend leren en leren leren kunt begeleiden in je klas? Volg dan onze training JuniorLab. Tijdens deze training leer je hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het stellen van onderzoeksvragen, het verzamelen van informatie en het presenteren van hun bevindingen. Je leert hoe je JuniorLab kunt integreren in je lessen en hoe je leerlingen kunt stimuleren om op een onderzoekende manier te leren. Neem deel aan onze training en ontdek de vele mogelijkheden van JuniorLab!

Hier vind je meer informatie en de agenda van de training JuniorLab.

Meer blogs