De kinderboekenweek is weer bijna in zicht. Dit keer met het thema ‘Reis Mee!’. Wij vinden dit bij uitstek een thema voor onderzoekend en ontwerpend leren. Als je het leuk vindt om hier mee aan de slag te gaan, lees dan vooral verder.
In een eerste brainstorm (voorkennis ophalen en associëren) kwamen we op deze begrippenbubbel:
vliegen – auto rijden – vakantie – zwembad – tandem – elektrische fiets – koffer – douane – verre landen – lekker eten – bus – trein – zweten op de achterbank – Europa – reisdagboek – foto’s – paspoort – zonnebril – tandpasta – slippers.
We kunnen nog eindeloos doorgaan met deze bubbel. Maar dat doen we even niet. Want nu kunnen we twee dingen doen:
1. We vragen aan de kinderen waar zij aan denken bij het thema en waar ze meer over willen weten of leren (onderzoekend leren)
2. We introduceren een probleemstelling, van waaruit zij een oplossing mogen bedenken (ontwerpend leren)
Onderzoekend leren:
Als kinderen kiezen voor de eerste optie, dan kun je aan de hand van een woord uit de woordenbubbel een paar leervragen formuleren. Als kinderen nog te weinig weten van dit onderwerp, laat ze zich er dan eerst even in verdiepen via informatieve boeken of websites.
Bij het onderwerp trein zouden dit leervragen kunnen zijn:
- Wanneer is de eerste trein gebouwd?
- Wie heeft deze trein uitgevonden?
- Wat is er nodig om een trein te laten rijden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van reizen met de trein?
- Hoe zou je een trein nog comfortabeler kunnen maken voor reizigers?
- Via welke stations moet je reizen als je van stad A naar stad B gaat?
Alle vragen zijn goed. Of het nou hogere orde (vanuit analyse en creatief denken) of lagere orde (feiten en opzoekvragen) vragen zijn. Zolang kinderen gemotiveerd gaan op zoek gaan naar antwoorden is het goed!
Laat kinderen hun onderzoek kort presenteren en verwerken in een creatieve verwerkingsvorm. Een tekening, een lied, een maquette, een bouwwerk…
Ontwerpend Leren:
Bij ontwerpend leren gaan we uit van een probeemstelling waarvoor een oplossing bedacht moet worden en het liefst ook gebouwd (levensecht of in prototype). Zo’n probleemstelling bedenken is erg leuk om te doen. Neem hiervoor weer de woordenbubbel en ga er eens lekker problemen van maken:
- Een lekke band: hoe lossen we dat op? (een kaart uit de toolkit KleuterLab)
- Hoeveel campers kunnen op het schoolplein kamperen? (ook uit de toolkit KleuterLab)
- Kunnen bussen ook rijden met drie wielen? Hoe werk dat dan?
- Hoeveel koffers kunnen er op een vlot zonder dat ze nat worden of gaan zinken?
- Ik ben mijn zwembroek vergeten. Hoe kunnen we een nieuwe maken?
- Stel dat je gevraagd wordt om een nieuw vervoersmiddel te bedenken. Hoe zou dat eruit zien?
- Kun je een auto maken die eruit ziet als iets wat echt bij het land past? Bedenk gekke creatieve combinaties, zoals een pizzastep, een haaifiets.
Je kunt het zo gek maken als je wilt, zolang het maar bij je groep past. Het mooiste is natuurlijk als kinderen in hogere groepen (4 t/m 8) wel eerst bronnen moeten verkennen of voorkennis moeten ophalen om het ontwerp meer inhoud te geven.
Wij zijn benieuwd wat jullie gaan doen. Deel je ideeën vooral op de Facebook pagina: KleuterLab Gebruikers (groep 1-4) of JuniorLab Gebruikers (groep 4-8)
Kaarten die je kunt gebruiken uit de Toolkit KleuterLab:
- Stoombotenrace (ombouwen tot botenrace)
- De Fietsenmaker
- Camping op het plein
- Kabelbaan in de bergen
- Natte boeken
- Duikende auto’s
- Toren van Pisa
- Drie Biggetjes (lekker met spaghetti!)
- Droge plantjes
- Stopmotion (in het thema reizen)