Open trainingen Spelend leren in groep 3

Spelend en onderzoekend leren in groep 3

Doelgroep          : leerkrachten van groep 3
Prijs                     : € 289,00 (vrijgesteld van BTW)
Locatie                : kies zelf waar de training wilt volgen

Wil je alles weten over spelend leren in groep 3 en hoe je samen met de kinderen thema’s kunt onderzoeken en opbouwen? Wil je de doelen die je in de ochtend aanbiedt, in de middag spelenderwijs dieper laten verwerken én hier de nodige verrijking bij aanbieden?
Dan is deze praktische training echt iets voor jou. Je leert het eigenaarschap van de kinderen te vergroten en ruimte te maken in je bomvolle agenda om spelenderwijs de wereld te verkennen.
Actief, verrijkend en ontzettend leuk!

In drie dagdelen komen alle onderdelen aan bod. Tussen de trainingsmomenten krijg je ruimte om het geleerde te oefenen en met de praktische tips aan de slag te gaan. Vervolgens reflecteren we op jullie ervaringen.

Trainingen vinden plaats door heel Nederland. Kies de locatie en datum die jouw het beste uitkomt en schrijf je gezellig in. Je ontvangt na aanmelding direct een factuur in je mail voor de administratie.

Vlak na inschrijving ontvang je ook informatie over de training, het adres en de contactgegevens van de trainer. Heb je vooraf al specifieke leervragen? Stel ze vooral aan de trainer!

Onderaan deze pagina vind je de inhoud en kernpunten van deze training.

Zuid-Holland

Flevoland

Drenthe

Noord-Holland

Noord-Brabant

Limburg

Overijssel

Gelderland

Wat komt aan bod tijdens de training Spelend Leren in groep 3?

Inhoud:
Spelend leren is meer dan kinderen vrij laten spelen of met spelletjes aan de slag laten gaan. Kinderen in groep 3 komen net uit de kleuterfase. Ze hebben nog steeds behoefte om handelend te leren. Met hun lijf, met concrete materialen.

Daarnaast hebben ze in de kleuterperiode vaardigheden ontwikkeld om te leren vanuit spel en dialoog. Door alle leerdoelen die in groep 3 aan bod moeten komen, is er vaak weinig ruimte over om deze vaardigheden en leerbehoeften door te zetten.

Spelend leren draagt bij aan de betrokkenheid en dus de ontwikkeling van kinderen. Spelenderwijs en betekenisvol schrijven, lezen, rekenen, communiceren, onderzoeken en ontwerpen.

Wij gaan uit van thematisch spel. Binnen die thema’s gaan we samen op onderzoek uit, vaardigheden ontwikkelen om iets uit te zoeken en op te zoeken. We halen de wereld de klas in. We verkennen het thema door dialogen te voeren en onderzoeksvragen op te halen. We vergroten onze kennis, die we vervolgens in spel kunnen verwerken.

De doelen van de basisvakken kun je makkelijk spelenderwijs laten verwerken in spelhoeken. In deze training kijken we naar zowel naar die doelen, als naar de vaardigheden die je wilt ontwikkelen bij kinderen en de begeleiding die je daarbij kunt bieden.
Je kunt meedoen, ongeacht welke methodes je gebruikt.

Kernthema’s van deze training zijn:

  • Hoe bouw je samen met kinderen een thema op.
  • Hoe vergroot en behoud je eigenaarschap van kinderen.
  • Hoe verwerk je de doelen van lezen, rekenen, spellen en schrijven in het spel.
  • Hoe organiseer je spelend leren in een bomvolle agenda.
  • Hoe zorg je voor boeiende instructies om je thema betekenisvol te starten.
  • Met welke vragen haal je voorkennis op.
  • We bedenken toffe activiteiten om het thema te verkennen.
  • Hoe haal je goede onderzoeks-/leervragen op voor onderzoekend leren.
  • We reflecteren veel op jullie praktijkervaringen en leren van elkaar.

Reacties van eerdere deelnemers

“Veel geleerd en inspiratie opgedaan. Ik kan er enthousiast mee aan de slag nu!”

“Onderzoekend leren kan ik nu inzetten in mijn groep én als verrijking. Ik heb veel gelachen, je bent inspirerend, leerzaam en gooit er humor in. Fijn.”

“Kinderen hebben een enorme betrokkenheid. Ze wachten echt tot het weer middag is.”

“Ik zag op tegen het verzamelen van materialen en het ‘erbij’ komen op mijn rooster. Nu merk ik dat dit er niet bij komt, maar gewoon de basis van mijn onderwijs is geworden. Open materialen zijn onderwijsmaterialen en horen nu in ons budget!”

“Ik wilde meer verdiepingsvragen stellen en heb nu een hele andere houding in de klas. Meer vragend en verwonderend. De kinderen zijn actiever en betrokken. Zowel in de spelhoeken als tijdens onze gespreken. We denken creatiever, maken plannen en voeren uitgebreidere gesprekken.”