Open trainingen KleuterLab

Onderzoekend leren en spelenderwijs verrijken in groep 1 en 2

Doelgroep          : leerkrachten van groep 1 en 2
Prijs                     : € 289,00 (vrijgesteld van BTW)
Locatie                : kies zelf waar de training wilt volgen

Wil je alles weten van onderzoekend leren met kleuters? Dan kun je een open training volgen. In drie dagdelen komen alle onderdelen aan bod. Tussen de trainingsmomenten krijg je ruimte om het geleerde te oefenen en met de praktische tips aan de slag te gaan. Vervolgens reflecteren we op jullie ervaringen.

Trainingen vinden plaats door heel Nederland. Kies de locatie en datum die jouw het beste uitkomt en schrijf je gezellig in. Je ontvangt na aanmelding direct een factuur in je mail voor de administratie.

Vlak na inschrijving ontvang je ook informatie over de training, het adres en de contactgegevens van de trainer. Heb je vooraf al specifieke leervragen? Stel ze vooral aan de trainer!

Onderaan deze pagina vind je de inhoud en kernpunten van deze training.

Zuid-Holland

Drenthe

Noord-Holland

Noord-Brabant

Zeeland

Groningen

Gelderland

Wat komt aan bod tijdens de training KleuterLab?

Inhoud:
Onderzoekend en ontwerpend leren vraagt bij het jonge kind om een andere aanpak dan bij oudere kinderen. Kleuters ontwikkelen tenslotte spelenderwijs. Tijdens deze training krijg je veel informatie en direct toepasbare tips en tools om onderzoekend leren in je klas nog steviger neer te zetten en te begeleiden. Je bereidt je eigen ontwerpuitdagingen voor en leert verdiepende dialogen te voeren in de klas.

Kernthema’s van deze training zijn:

  • Basisprincipes van onderzoekend en ontwerpend leren
  • Van ontdekken naar onderzoeken met kleuters
  • Breinontwikkeling van het jonge kind
  • Ontdeksporen maken met jongste kleuters (PeuterLab)
  • Spelenderwijs uitdagen
  • Begeleiden vanuit dialoog en Diepere Denkvragen
  • Stimuleren en begeleiden van eigen leervragen
  • Ontwerpen van je eigen onderwijs inclusief onderzoekend leren
  • Inrichten van spel- en ontdekhoek
  • Organisatie van onderzoekend leren in je themaplan en doorweven in de dagelijkse praktijk

Reacties van eerdere deelnemers

“Veel geleerd en inspiratie opgedaan. Ik kan er enthousiast mee aan de slag nu!”

“Onderzoekend leren kan ik nu inzetten in mijn groep én als verrijking. Ik heb veel gelachen, je bent inspirerend, leerzaam en gooit er humor in. Fijn.”

“Ik zie nu verschil tussen jongste en oudste kleuters en weet wat ik ze kan aanbieden.”

“Ik zag op tegen het verzamelen van materialen en het ‘erbij’ komen op mijn rooster. Nu merk ik dat dit er niet bij komt, maar gewoon de basis van mijn onderwijs is geworden. Open materialen zijn onderwijsmaterialen en horen nu in ons budget!”

“Ik wilde meer verdiepingsvragen stellen en heb nu een hele andere houding in de klas. Meer vragend en verwonderend. De kinderen zijn actiever en betrokken. Zowel in de kring als tijdens spel. We denken creatiever, maken plannen en voeren uitgebreidere gesprekken.”