Spelend leren in groep 3

Door Pauline Peters

Vanuit één van mijn belangrijkste waarden als leerkracht: de betrokkenheid van de kinderen en mijn interesse voor het jonge kind ben ik me gaan verdiepen in spelend leren. Als leerkracht heb ik namelijk ervaren dat de overgang van groep 2 naar groep 3 erg groot is. Het spelenderwijs leren maakt in groep 3 voor een groot deel plaats voor schools leren. Voor lekker spelen in de hoeken, handelend leren en buiten ravotten is daardoor veel minder ruimte. Dit terwijl de jonge kinderen in groep 3 nog steeds een enorme behoefte hebben aan (rollen-)spel. Leerkrachten willen graag tegemoet komen aan deze behoeften van de kinderen, maar daarnaast moeten er natuurlijk ook doelen worden behaald.

Samen met Inge Schilders van het Kleine Avontuur heb ik de afgelopen maanden mogen werken aan een nieuw product om spelend te kunnen leren in groep 3. Super trots ben ik dan ook op de eerste drie thema’s: restaurant (doelen januari – februari), tuincentrum en boerderij (doelen maart – april). Er zullen er dit jaar nog meer volgen.

Vanuit een rijke leeromgeving en een betekenisvolle context verdiepen kinderen de doelen van groep 3 en leren ze de kennis in een levensechte situatie toepassen.

Daarnaast komen de kinderen na een lange periode thuisonderwijs nu weer op school vanuit situaties met soms mopperende ouders, moeilijke thuissituaties en hebben ze elkaar al een lange tijd niet meer fysiek gezien. Daarom is het belangrijk aandacht te hebben voor het sociale aspect en groepsvorming. Duik daarom niet meteen weer de boeken en de werkbladen in, maar zorg voor verbinding tussen de kinderen door ze spelend met elkaar in dialoog te laten gaan en ze samen te laten onderzoeken en ontdekken.

Ieder thema is gericht op een periode tussen twee vakanties in. We hebben de doelen voor die periode verweven in de activiteiten in de hoeken. Spelenderwijs wordt het thema verdiept en onderzocht. Benieuwd?

Klik hier om de thema’s voor spelend leren te bekijken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *