Je eigen ‘ik’ in Corona tijd

Door: Simone Rozendaal
Simone is ex-kleuterleerkracht en werkt nu in groep 4 met de toolkit JuniorLab voor groep 4 tot en met 6. Ze deelt graag haar ervaringen met het werken vanuit onderzoekend leren binnen wereldoriëntatie.

Wat hebben ze thuis meegemaakt en ontdekt?

Wekenlang heb ik mijn leerlingen niet in ‘real life’ gezien. Wat hebben ze meegemaakt? Hoe hebben ze zich gevoeld? Wat hebben ze gedacht? En hoe komen ze terug in de klas? Belangrijke vragen om bij stil te staan, voordat we over gaan op de orde van dag.

Graag wil ik horen wat de kinderen bezig heeft gehouden gedurende deze weken. Wat hebben ze beleefd en welke interesses en hobby’s hebben zich ontpopt? Normaliter zou ik dit in een kringgesprek willen ontdekken.
Kringgesprekken zijn waardevol, maar deze duren vaak lang en niet iedereen is actief. Onze tijd is kostbaar. Een effectieve werkvorm is daarom van belang.

JuniorLab onderzoekskaart

Ik heb gebruik gemaakt van een onderzoekskaart van JuniorLab met de titel ‘Vrije tijd, hobby’s en huisdieren’. Ik heb hem zelf iets aangepast naar ‘Je eigen ik in Coronatijd’.

Het werken met JuniorLab is nieuw voor mij, dus ik vraag me af hoe ik dit aan ga pakken. Ik wil graag dat de kinderen de ruimte krijgen om hun ervaringen te delen. Ik wil ze hun ervaringen op papier laten zetten in de vorm van een persoonlijke mindmap. De leerlingen hebben nog nooit een mindmap gemaakt. Ze zijn wel bekend met het maken van een woordweb.

Vragen stellen

Door vragen te stellen wil ik de kinderen een beetje op weg helpen. Ik hoop dat ze dit in de toekomst zelf kunnen. Deze vragen komen aan bod:
– Wie heb je afgelopen tijd gezien?
– Wat heb je afgelopen tijd gedaan?
– Waar ben je afgelopen tijd geweest?
– Wanneer had je tijd voor jezelf?
– Hoe heb je afgelopen tijd gevoeld?
– Wat heb je ontdekt over jezelf?
– Wat vond je thuis erg leuk om te doen?

Mindmap maken

De leerlingen werken eerst 20 minuten aan hun eigen mindmap. Ik doe voor hoe mindmap opgebouwd kan worden. Daarna maak ik gebruik van de coöperatieve werkvorm. In tweetallen wisselen ze de mindmaps met elkaar uit en stellen elkaar vragen. Deze werkvorm brengt ook de andere leerlingen op nieuwe ideeën. Hierna mogen de leerlingen weer 10 minuten aan hun eigen mindmap werken.

Ik ben waanzinnig trots op de eerste mindmaps. Kijk maar mee:

Kindgesprekken

Ik gebruik deze persoonlijke mindmaps om het informatie in te winnen en de kinderen beter te leren kennen. Voor de leerlingen zijn de mindmaps goed om inzicht te krijgen in hun eigen ‘ik’ tijdens de coronaperiode.

De leerlingen nodig ik 1 voor 1 uit voor een persoonlijk gesprekje met de mindmap als leidraad. Voor mij interessant om erachter te komen hoe kinderen zich voelen en wat ze hebben meegemaakt. Ik eindig het gesprek met de vraag: “Over welke (nieuwe) hobby wil je graag meer vertellen aan je klasgenoten?”

Creatief verwerken & presenteren

Deze hobby mogen ze gaan presenteren aan elkaar. Hiervoor kunnen verschillende werkvormen voor worden gebruikt. Ze mogen kiezen uit de ‘100 Creatieve Verwerkingsvormen’ op de poster van JuniorLab (red. die ontvang je bij iedere toolkit)

De verwerking is nog in volle gang. In de Facebookgroep ‘JuniorLab Gebruikers’ zal ik de verwerkingen delen. Ik ben zo benieuwd!

Koppelen aan de ‘echte wereld’

Als afsluiter koppelen we onze ervaringen aan wereldoriëntatie. Hoe zagen de hobby’s van mensen er 200 jaar geleden uit? Vergelijk nu de hobby’s met elkaar? Wat vinden wij daarvan? Met de onderzoekscirkel van JuniorLab starten we een mini-onderzoek.

Wil je zelf ook onderzoekend aan de slag met wereldoriëntatie. Dan is JuniorLab echt iets voor jou! Alle kerndoelen zitten in de twee toolkits opgesloten. Een toffe en activerende manier om vaardigheden te oefenen én kennis op te doen op en leuke en avontuurlijke manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *