Gepost op

Sinterklaas en onderzoekend leren

Sinterklaas en onderzoekend leren.

Het Sinterklaasjournaal is weer begonnen en ook dit jaar volg ik het journaal op de voet. Uiteraard met de bril van ‘onderzoekend leren’ op mijn neus. Ik sta niet meer voor de klas en ontvang helaas geen schoolpakket om me op tijd in te lezen, dus schuif ik dagelijks voor de televisie met mijn kinderen.

Tijdens workshops krijg ik vaak de vraag hoe ik een introductie bedenk bij een thema. Ik zal je in dit blog meenemen in mijn aanpak.

3 tips om razendsnel een leuke introductie voor jullie onderzoek te bedenken.

Dit jaar gaat het verhaal (tot nu toe) over storm op zee en cadeautjes die van de boot vallen. Deze cadeautjes spoelen aan in Nederland op de vreemdste plekken. Voor mij is dit al voldoende informatie om aan de slag te gaan met een introductie.

Tip 1: Kies een boeiend onderwerp.

Start met een thema of boeiend onderwerp. Wat houdt de kinderen in je klas bezig? Sinterklaas in dit geval! Maar ook spaaracties in de supermarkt, de zomervakantie, een zwangere juf? Alles kun je aangrijpen!

– boeit het de kinderen voldoende om lekker met dit onderwerp aan de slag te gaan?
– leeft dit onderwerp op dit moment?
– kan ik het koppelen aan natuurwetenschappelijke fenomenen? (Huh? Ja! Bijna ieder onderwerp kun je koppelen aan drijven/zinken, magnetisme, takelen, bouwen etcetera)

Tip 2: Brainstorm en mindmap!

Nodig                   : stiften en een groot vel papier nodig. Eventueel een paar collega’s.
Tijdsduur            : 2 – 3 minuten

  1. Zet je onderwerp centraal op een groot vel papier en schrijf in 1 minuut zoveel mogelijk woorden er omheen die met dit onderwerp te maken hebben. Heel fijn om met collega’s te doen. Slechts 1 minuut!
  2. Denk nu even anders. Ga denken met de pet op van natuurwetenschappelijke fenomenen zoals hierboven omschreven. Bij welke van de woorden kun je meteen een verhaal bedenken waarin technische of natuurkundige aspecten zijn verweven? Dit lijkt lastiger dan het is. Zwarte Piet kan ik bijvoorbeeld koppelen aan gladde schoenen, aan het gooien van pakjes in een schoorsteen. Cadeautjes kan ik in het geval van het Sinterklaasjournaal koppelen aan waterdicht verpakken, drijven en zinken, waterafstotend en water opzuigende materialen.

Tip 3: Introduceer met een verhaal

Verzin nu verhaal waarmee je de kinderen gaat inpakken. Maak ze gek! Laat ze op het puntje van hun stoel zitten als jij dit vertelt en maak ze hongerig naar onderzoek. Dit is oefenen en goed kijken naar de betrokkenheid van je klas.

Pak je mindmap erbij en kijk wat voor verhalen bij jou of je collega’s te binnen schieten.

 

Voor gebruikers van de toolkit KleuterLab:

In de toolkit KleuterLab zitten al 50 verhalen voor je verdeeld over 10 veel voorkomende thema’s. Ben je al in het bezit van deze toolkit, kijk dan ook eens bij andere thema’s. Zo kun je dit jaar voor Sinterklaas prima de kaart ‘Natte boeken’ gebruiken…! Als je dit verhaal ombuigt kun je het direct uitvoeren in je klas.

Benieuwd naar de toolkit KleuterLab? Lees hier meer!

Wil je in jouw organisatie aan de slag met onderzoekend leren? Bekijk hier ons aanbod via KleuterLab.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *